Počet záznamů: 1  

Kladensko-nučická dráha

  1. Jméno korporaceKladensko-nučická dráha
    Místolupa Kladno (Česko)
    lupa Nučice (Praha-západ, Česko)
    lupa Tachlovice (Česko)
    Vznik1858
    Události1890 - trasa prodloužena
    1899 - trasa prodloužena
    PopisŽelezniční spojka mezi Kladnem a Nučicemi a vápencovými lomy u Tachlovic. Dráhu nechala postavit v r. 1857 Pražská železářská společnost. Do provozu uvedena v r. 1858 a sloužila převážně k dopravě železné rudy z Nučicka a vápence z oblasti Tachlovic. Zpět se také dopravovalo surové železo do Hořelic. - Začínala ve stanici Staré Kladno, v prostoru mezi Vojtěšskou hutí a dolem Václav, konečnou stanicí byly Tachlovice. Na přelomu století došlo pak k dalšímu prodloužení hlavní trati k novým lomům v Kozolupech a v Mořině. Hlavní trať tehdy dosáhla konečné délky 32,5 km. Železniční vlečkou byla připojena r. 1864 k dolu Amálie a r. 1890 k dolu Max. V r. 1953 byla vystavěna odbočka na nově budovanou buštěhradskou haldu. Zanikla s ukončením těžby železné rudy na Nučicku. - Poslední parní lokomotiva dojezdila na této trati v r. 1980, r. 1990 byl zastaven provoz i v posledním úseku Semmering Kladno - Vejhybka. Dnešní její zbytek tvoří již jen vnitrozávodní síť podniku Poldi, doplněná vlečkami do stanic ČD, na haldu v Buštěhradu a spojkou do nové ocelárny v Dříni.
    Klíč.slovadráhy * železniční tratě * železárny * těžba vápence * těžba železné rudy * doly
    CitaceŠOREL, Michal a kol. 150 let parostrojní železnice na Kladně. 1. vyd. Praha: Růžolící chrochtík, 2005, s. 50-70.
    MELICHAR, Karel. Kladensko-nučická dráha. Hornický zpravodaj, 2007, č. 3, s. 9-10.
    Druh soub.Soubor jmen korporací - regionální památky
    Odkazylupa (2) - Odborná literatura, mapy
    lupa (16) - Regionální literatura - články
    lupa (2) - Regionální literatura - knihy
    Kladensko-nučická dráha

    korporace

    Do košíku