Počet záznamů: 1
Kladno-Nučice (Česko : zaniklá železniční trať)
Geografické jméno Kladno-Nučice (Česko : zaniklá železniční trať) Jiné jméno Nučice-Kladno (Česko : zaniklá železniční trať) Kladensko-nučická dráha (Česko : zaniklá železniční trať) Místo Kladno (Česko) Nučice (Praha-západ, Česko) Tachlovice (Česko) Vznik 1858 Události 1890 - trasa prodloužena 1899 - trasa prodloužena URL https://cs.wikipedia.org/wiki/Kladensko-nu%C4%8Dick%C3%A1_dr%C3%A1ha Popis Železniční spojka mezi Kladnem a Nučicemi a vápencovými lomy u Tachlovic. Dráhu nechala postavit v r. 1857 Pražská železářská společnost. Do provozu uvedena v r. 1858 a sloužila převážně k dopravě železné rudy z Nučicka a vápence z oblasti Tachlovic. Zpět se také dopravovalo surové železo do Hořelic. - Začínala ve stanici Staré Kladno, v prostoru mezi Vojtěšskou hutí a dolem Václav, konečnou stanicí byly Tachlovice. Na přelomu století došlo pak k dalšímu prodloužení hlavní trati k novým lomům v Kozolupech a v Mořině. Hlavní trať tehdy dosáhla konečné délky 32,5 km. Železniční vlečkou byla připojena r. 1864 k dolu Amálie a r. 1890 k dolu Max. V r. 1953 byla vystavěna odbočka na nově budovanou buštěhradskou haldu. Zanikla s ukončením těžby železné rudy na Nučicku. - Poslední parní lokomotiva dojezdila na této trati v r. 1980, r. 1990 byl zastaven provoz i v posledním úseku Semmering Kladno - Vejhybka. Dnešní její zbytek tvoří již jen vnitrozávodní síť podniku Poldi, doplněná vlečkami do stanic ČD, na haldu v Buštěhradu a spojkou do nové ocelárny v Dříni. Klíč.slova dráhy * železniční tratě * železárny * těžba vápence * těžba železné rudy * doly Citace ŠOREL, Michal a kol. 150 let parostrojní železnice na Kladně. 1. vyd. Praha: Růžolící chrochtík, 2005, s. 50-70. MELICHAR, Karel. Kladensko-nučická dráha. Hornický zpravodaj, 2007, č. 3, s. 9-10. Druh soub. Soubor geografických jmen Odkazy (3) - Odborná literatura, mapy (18) - ČLÁNKY (3) - Regionální literatura - knihy Databáze národních autorit NK ČR
Počet záznamů: 1