Železobetonový silniční most přes Vltavu, spojující Kralupy s Lobečkem. - Autorem projektu architekt Jiří Kroha a ing. Jarolím Farský. Realizátorem firma Kapsa a Müller. Slavnostně otevřen v říjnu 1928. - Most se třemi oblouky, dva postranní o rozpětí 60 metrů nad zemí, jeden o rozpětí 80 m vede přes řeku. Žádný pilíř nestojí v řečišti. Příčné stěny, které podpírají mostovku nad pilíři protaženy za profil mostu a proměněny v kubický útvar, který nese stožáry osvětlení. Původně vybaven na lobečské straně železobetonovým schodištěm spojujícím horní část mostu s nábřežím. Při povodni v březnu 1940 schodiště z bezpečnostních důvodů odstraněno. - Na kralupské straně mostu umístěny dva žulové reliéfy (hlava prezidenta Masaryka a znak města) od sochaře Josefa Nováka a dvě žulové pamětní desky od kamenického mistra Dynybyla. Jedna s nápisem Most T. G. MASARYKA, druhá s nápisem věnovaným historii výstavby mostu. Za války Němci reliéf a desku se jménem T. G. Masaryka odstranili. Po válce se vše vrátilo krátce na své místo. V 50. letech most přejmenován na Most osvobození. Deska se jménem T. G. Masaryka a reliéf navrácen na původní místo až v r. 1990.
Keywords
mosty * silniční mosty * pamětní desky * reliéfy
Citation
STUPKA, Josef. Kralupský most. In Zajímavosti o Kralupech nad Vltavou. Kralupy nad Vltavou: Tomáš Fabián, 2003, s. 47-51.
JUNEK, Jiří. Masarykův most v Kralupech nad Vltavou. In HAVLOVÁ, Ester a kol. 100 staveb: moderní architektura Středočeského kraje. 1. vyd. Praha: Nakladatelství Titanic, 2006, s. 132-133.
Collection kind
File of corporation names - monuments in region
References
(20) - ARTICLES
Number of the records: 1
openseadragon
This site uses cookies to make them easier to browse. Learn more about
how we use cookies.