Jméno korporace | Buštěhradská dráha
|
---|
Místo | Kladno-oblast (Česko)
|
---|
| Kralupy nad Vltavou-oblast (Česko)
|
---|
Události | 1853 - zakoupena pražsko-lánská koňská dráha
|
---|
| 20.11.1855 - uděleno privilegium Buštěhradské železniční společnosti
|
---|
| 23.02.1856 - zahájení provozu na trati Kralupy - Kladno
|
---|
Osobnosti | Lanna, Vojtěch - Železniční stavitel
|
---|
| Muzika, Jan - Železnicční stavitel
|
---|
Popis | První uhelná dráha v Čechách. Buštěhradská železniční společnost získala v r. 1855 koncesi pro stavbu první parostrojní železniční tratě z Kladna do Kralup nad Vltavou a na další provoz pražsko-lánské úzkorozchodné koněspřežky. - Stavbu řídili bratři Kleinové, budovy stavěl Vojtěch Lanna, později Jan Muzika. - Nejnáročnějším úsekem této první trati byl 38 metrový viadukt u Zákolan. Provoz slavnostně zahájen v únoru 1856, nejprve pro nákladní dopravu, pro osobní dopravu až v červnu téhož roku. - Další úseky hlavní trati Buštěhradské dráhy budovány do r. 1871, spojily důležité uhelné revíry od Kladna až po Sokolov na trati Praha - Karlovy Vary. - V l. 1863 až 1869 přebudována část pražsko-lánské koněspřežky na normálně rozchodnou parostrojní trať. - V r. 1871 vystavena velká výtopna s dílnami u stanice Lužná-Lišany. Dnes je zde železniční muzeum uchovávající technické památky této historické éry.
|
---|
Klíč.slova | železnice * železniční tratě * parní lokomotivy * technické památky
|
---|
Citace | CÁCHOVÁ, Věnceslava. O Buštěhradské dráze. Buštěhradský zpravodaj, 1994, č. 1-2, s. 19.
|
---|
| RED. Buštěhradská železnice. Buštěhradský zpravodaj, 1997, č. 11-12, s. 24.
|
---|
| KREJČIŘÍK, Mojmír. Po stopách našich železnic. 1. vyd. Praha: Nadas, 1990, s. 83.
|
---|
Druh soub. | Soubor jmen korporací - regionální památky
|
---|
Odkazy | (1) - Soubor jmen korporací - regionální památky
|
---|
| (1) - Odborná literatura, mapy
|
---|
| (37) - ČLÁNKY
|
---|
| (3) - Regionální literatura - knihy
|
---|