Jméno korporace | Most T.G. Masaryka (Kolín, Česko)
|
---|
Jiné jméno | Masarykův most (Kolín, Česko)
|
---|
Místo | Kolín (Česko)
|
---|
Události | 1410 - první zmínka o mostu v Kolíně
|
---|
| 1878 - postaven železný most
|
---|
| 1927 - dokončen most T. G. Masaryka
|
---|
| 1995 - rekonstrukce mostu
|
---|
Osobnosti | Engel, Antonín, - architekt
|
---|
| Roith, František, - architekt
|
---|
Popis | Na řece Labi, spojuje historické centrum s předměstím v Zálabí. Unikátní technické dílo, kombinující silniční most s jezem, plavebním kanálem a vodní elektrárnou. - Původně zde býval brod. Dřevěný most, kde se platilo mýtné, písemně zmiňován již v r. 1410. Po husitských válkách, kdy byl most několikrát poškozen, udělil král Jiří z Poděbrad městu Kolínu vybírání mýtného (tzv. ungelt) zvláštním privilegiem. Od r. 1592 byl po mostě železnými trubkami veden do města vodovod. V r. 1633 most poničili Švédové, opravu provedl v r. 1640 Carlo Cappi. Na Merianově vedutě z poloviny 17. stol. jsou v Kolíně vyobrazeny tři mosty. V r. 1878 byl postaven přes Labe železný most (169 m), zde se vybíralo mýto až do r. 1883. - Stavba dnešního železobetonového mostu podle původního projektu Antonína Engela byla zahájena na jaře r. 1913, fakticky až na jaře 1914. Za první sv. války byly práce přerušeny. V polovině 20. let 20. stol. pokračovala výstavba mostu podle druhého, přepracovaného projektu od architekta Františka Roitha až do r. 1927. Souběžně se stavbou mostu byl vystavěn jez, plavební komora a říční elektrárna, které také most vedle toku Labe a železniční tratě překonává. To vše ovlivnilo i jeho konstrukci. - Délka mostu: 185 m; počet polí: 8 (první trámové nad Podskalskou ulicí, druhé dlouhé 30 m překlenuje plavební komoru, pole nad elektrárnou dlouhé 25 m, tři oblouky nad jezy měří dohromady 66 m, pole přes železniční trať a silnici dlouhé 23 m). Železobetonová trámová mostovka (11 m nad hladinou řeky), mírně stoupající směrem k městu, je nesena systémem pilířků opřených o klenby mostu. Volná šířka mostu mezi obrubami: 7 m; celková šířka: 14 m. Součástí mostu je předsazené visuté schodiště, vedoucí ke strážnímu domku u plavební komory, a schodiště v prostoru mezi řekou a železniční tratí. - Během druhé světové války most poškozen při bombardování v r. 1945. Poslední celková rekonstrukce proběhla v l. 1994-1995.
|
---|
Klíč.slova | mosty * silniční mosty * zdymadla * vodní elektrárny * jezy
|
---|
Citace | JOSEF, Dušan. Encyklopedie mostů v Čechách, na Moravě a ve Slezsku. Vyd. 1. Praha: Libri, 1999, s. 166-168.
|
---|
| HAVLOVÁ, Ester, JUNEK, Jiří, KOUKALOVÁ, Šárka, LUKEŠ, Zdeněk. 100 staveb: moderní architektura Středočeského kraje. Vyd. 1. Praha: Titanik, 2006, s. 134.
|
---|
| Kolín: starý (Masarykův) most [online]. [cit. 2015-01-12]. Dostupné z: http://www.cestyapamatky.cz/kolinsko/kolin/masarykuv-most.
|
---|
| PEJŠA, Jaroslav. Technické památky města Kolína. Kolín: Město Kolín, 2015, s. 13. ISBN 978-80-905985-1-5.
|
---|
Druh soub. | Soubor jmen korporací - regionální památky
|
---|
Odkazy | (2) - Soubor jmen korporací - regionální památky
|
---|
| (14) - ČLÁNKY
|
---|