Number of the records: 1  

Procházka, František Xaver, 1887-1950

  1. Personal nameProcházka, František Xaver, 1887-1950, ak. mal.
    Birth Příbram (Česko) - 14.10.1887
    Death Praha (Česko) - 24.12.1950
    Place of activity Brandýs nad Labem-Stará Boleslav (Česko)
    Praha (Česko)
    Příbram (Česko)
    Radotín (Praha, Česko)
    Charact.Malíř, grafik a ilustrátor.
    Curriculum VitaeMládí prožil v Příbrami, později se s rodiči přestěhoval do Radotína. V r. 1903 s rodiči přišel do Brandýsa nad Labem a vyučil se dekoračním malířem. Absolvent Akademie výtvarných umění v Praze. Žák prof. V. Bukovace, H. Schwaigra a M. Pirnera. Na svých studijních cestách se postupně seznamoval s evropským malířským uměním. R. 1919 se přestěhoval do Prahy, kde začal spolupracovat s Jiřím Jandou, pozdějším prvním ředitelem pražské zoologické zahrady. Zaměřil se na figurální kresbu zvířat, v l. 1921-1947 nakreslil mnoho nástěnných přírodovědných didaktických obrazů. Jeho obrazy zvířat zavěšovali čeští učitelé na tabule bezmála půl století. - Ilustrátor přírodovědných děl, např. Jandova Přírodopisu pro školy a Práškova románu Na Hrádecké rychtě. V krajinomalbě se zaměřil na Polabí. Vytvořil obálku časopisu Naše Polabí a podílel se na jeho grafické úpravě. - Koncem života převážně maloval pro zoologické zahrady.
    Keywordsvýtvarníci * malíři * grafici * ilustrátoři
    CitationTOMAN, Prokop. Nový slovník československých výtvarných umělců. 3. vyd. Díl II. Praha: Tvar, 1950, s. 316.
    LOYDA, Vladimír. Kalendárium. Muzejní listy, 1997, č. 1, s. 8.
    LOYDA, Vladimír, ŠPAČEK, Jaroslav. Hlas domova 2. Čelákovice: Městské muzeum, 2000, s. 62.
    Slovník českých a slovenských výtvarných umělců 1950-2003. Vyd. 1. XII. díl. Ostrava: Výtvarné centrum Chagall, 2003, s. 107.
    Collection kindFile of personal names - persons from region
    References (1) - Digitalizované dokumenty
    (3) - Monographies, maps
    (5) - ARTICLES
    (2) - Regional documents - books
    Databáze národních autorit NK ČR
Number of the records: 1  

  This site uses cookies to make them easier to browse. Learn more about how we use cookies.