Počet záznamů: 1  

Most (Měchenice, Česko)

  1. Jméno korporaceMost (Měchenice, Česko)
    Jiné jménoŽelezniční most (Měchenice, Česko)
    Železniční most (Skochovice, Česko)
    Místo Měchenice (Česko)
    Vznik1897 - zahájen provoz
    Události1934 - most zdvižen
    1968 - natáčen válečný film
    2001 - nedostatečná oprava mostu
    PopisŽelezniční ocelový most přes řeku Vltavu a silniční komunikaci, spojuje Vrané nad Vltavou s Měchenicemi. - Výstavbu železniční tratě z Modřan do Čerčan a Dobříše naplánovalo družstvo lesmistra Marka z Konopiště, okresního starosty Waltera ze Zbraslavi a advokáta Živného z Benešova. Železniční most byl vystavěn v r. 1897 firmou Osvalda Životského, ještě téhož roku zde byla zahájena pravidelná doprava. V r. 1899 na trati Praha-Měchenice zkoušel František Křižík svůj motorový vůz poháněný akumulátorovou baterií. - Most má nejdelší oblouk mezi mosty svého druhu v Čechách, rozpětí jeho oblouku je 83,5 m, kolmá vzdálenost mezi pilíři je 66,6 m. Celková délka pětidílné ocelové konstrukce 235 m. Čtyři pole nestejného rozpětí nesou kamenné pilíře oválného půdorysu s kvádrovým obkladem, které byly založeny na kruhových studních, pravděpodobně poprvé v historii českého mostního stavitelství. Východní pole mostu má dva příhradové ocelové nýtované nosníky s obloukovou vrchní pásnicí a s dolní mostovkou. Ostatní pole mostu jsou tvořena dvojicemi vzájemně posunutých přímopásmových příhradových nosníků také s dolní mostovkou, s kolísavým rozpětím cca 35 m. - Z důvodu stavby přehrady ve Vraném musel být most v r. 1934 zdvižen o 2,75 m, současně proběhla v l. 1934-1936 také jeho oprava. Doprava byla v těchto letech zajišťována provizorním mostem, vystavěným vedle stávajícího mostu směrem proti proudu řeky. V r. 1961 byla provedena výměna dřevěných nosnic na mostě (dřevěnou výplň vedle kolejiště), v l. 1998-2001 proběhla celková rekonstrukce mostu. - Měchenický železniční most byl použit v několika filmech, z nich nejznámější je film Most u Remagenu z r. 1968. Transport raněných a nálet stíhaček na začátku filmu je točen u mostu v Měchenicích (na ostatních záběrech je potom již most v Davli). Američtí filmaři tehdy v rámci natáčení chtěli Měchenický most vyhodit do povětří a postavit místo něho most nový. To bylo nakonec zamítnuto. Dnes je však most značně zchátralý, lokálka na trati Praha-Dobříš přes něj přejíždí rychlostí 20 km/h. - Měchenický most je jednou z dochovaných technických památek, uvažuje se o jeho prohlášení za kulturní památku.
    Klíč.slovamosty * železniční mosty * železniční doprava * technické památky * válečné filmy
    CitaceJOSEF, Dušan. Encyklopedie mostů v Čechách, na Moravě a ve Slezsku. Vyd. 1. Praha: Libri. 1999, s. 89. ISBN 80-85983-74-5.
    PEŠTA, Jan. Vybrané památkově hodnotné železniční mosty ve středních Čechách. Památky středních Čech. 2001, roč. 15, č. 1, s. 29.
    ČADIL, Bohuslav. Měchenický železniční most. Měchenický čtvrtletník. 2011, roč. 1, č. 3, s. 7.
    Viz též souvísející Most (Davle, Česko)
    Druh soub.Soubor jmen korporací - regionální památky
    Odkazy (1) - Soubor jmen korporací - regionální památky
    (3) - ČLÁNKY
Počet záznamů: 1  

  Tyto stránky využívají soubory cookies, které usnadňují jejich prohlížení. Další informace o tom jak používáme cookies.