20.11.1855 - uděleno privilegium Buštěhradské železniční společnosti
23.02.1856 - zahájení provozu na trati Kralupy - Kladno
Personalities
Lanna, Vojtěch - Železniční stavitel
Muzika, Jan - Železnicční stavitel
Descripton
První uhelná dráha v Čechách. Buštěhradská železniční společnost získala v r. 1855 koncesi pro stavbu první parostrojní železniční tratě z Kladna do Kralup nad Vltavou a na další provoz pražsko-lánské úzkorozchodné koněspřežky. - Stavbu řídili bratři Kleinové, budovy stavěl Vojtěch Lanna, později Jan Muzika. - Nejnáročnějším úsekem této první trati byl 38 metrový viadukt u Zákolan. Provoz slavnostně zahájen v únoru 1856, nejprve pro nákladní dopravu, pro osobní dopravu až v červnu téhož roku. - Další úseky hlavní trati Buštěhradské dráhy budovány do r. 1871, spojily důležité uhelné revíry od Kladna až po Sokolov na trati Praha - Karlovy Vary. - V l. 1863 až 1869 přebudována část pražsko-lánské koněspřežky na normálně rozchodnou parostrojní trať. - V r. 1871 vystavena velká výtopna s dílnami u stanice Lužná-Lišany. Dnes je zde železniční muzeum uchovávající technické památky této historické éry.
Keywords
železnice * železniční tratě * parní lokomotivy * technické památky
Citation
CÁCHOVÁ, Věnceslava. O Buštěhradské dráze. Buštěhradský zpravodaj, 1994, č. 1-2, s. 19.
RED. Buštěhradská železnice. Buštěhradský zpravodaj, 1997, č. 11-12, s. 24.
KREJČIŘÍK, Mojmír. Po stopách našich železnic. 1. vyd. Praha: Nadas, 1990, s. 83.
Collection kind
File of corporation names - monuments in region
References
(1) - File of corporation names - monuments in region
(1) - Monographies, maps
(37) - ARTICLES
(3) - Regional documents - books
Number of the records: 1
openseadragon
This site uses cookies to make them easier to browse. Learn more about
how we use cookies.