Na železniční trati Praha-Turnov, 6 km jihozápadně od Mladé Boleslavi. Jeden z našich nejmohutnějších viaduktů. - Původně zde byl spolu s tratí Kralupy-Turnov r. 1864 zprovozněn viadukt s příhradovou železnou nosnou konstrukcí. Během prusko-rakouské války byl r. 1866 pobořen (ranění z lazaretních vlaků obtížně přenášeni přes údolí). V r. 1844 zde byl postaven most s příhradovou konstrukcí ze svářkového železa, ale již před první světovou válkou svou nosností nevyhovoval. Po válce vypsalo ministerstvo železnic soutěž na přestavbu mostu. Zvítězil návrh arkádového železobetonového mostu firmy Hlava-Kratochvíl, autorem byl konstruktér Stanislav Bechyně. Stavební práce začaly 7.4.1924 bez přerušení železničního provozu (pouze 40 dní výluka), starý most byl postupně demontován od 10.8., nový dán do provozu 18.9.1924. - Jedná se o tříobloukový viadukt. Pod mostem vedou dvě silniční komunikace a Strenický potok. Délka mostu: 152 m; rozpětí tří oblouků: 28 m a vzepětí: 12 m. Prostor mezi oblouky a mostovkou vyplňují železobetonové obloukové rámy. Nad každým obloukem vztyčeno 11 arkád, které nesou 5 m širokou mostovku. Šířka mostu u pilířů: 6 m. Maximální výška mostovky nad nejnižším bodem přemostění: až 27 m.
Keywords
mosty * viadukty * železniční mosty * industriální památky * technické památky
Citation
JOSEF, Dušan. Encyklopedie mostů v Čechách, na Moravě a ve Slezsku. Vyd. 1. Praha: Libri, 1999, s. 346-347.